Er horesanger det nye kule blant unge voksne?

Denne helgen har det vært russetreff i Kongeparken, og i forkant av denne var det mange diskusjoner i diverse medier rundt de så kalte russesangene. Personlig mener jeg at disse "sangene" er fullstendig horrible, de er svært lite morsomme, og de hjelper overhodet ikke noenting på den stadige debatten om likestilling, jenters rolle i samfunnet og fokus på kropp/sex. Jeg klarte selvsagt ikke å la være å delta i denne debatten. Det var i grunn ikke fordi jeg følte jeg måtte på noen som helst måte, men fordi jeg registrerte at det var unge jenter, og russejenter, som deltok og forsvarte disse sangene, da ble jeg trigget, og jo, da måtte jeg delta likevel.

"Hore", "luremus", "det er lov å være hore", "gå ned på kne", "vi skal til fittefjellet", "åpne munnen og ta imot mine juveler" og annet like useriøst og enormt fornedrende syns de altså var morsomt, uskyldig, kjekt og helt i orden. Jeg prøvde flere ganger å få gode svar på hvorfor de mente det, hva som var grunnen til at de syns det var helt greit at folk står og synger dette rundt dem, hva de syns er så kult med å bli sett på som "hore" for en kveld. Jeg klarte ikke å få så mange gode argumenter, jeg ble i stedenfor kalt "gamlis" og "utdatert", det ble meg fortalt at jeg "har glemt hvordan det var å være ung" og at jeg skulle la russen kose seg med det de ville. Det står mye godt skrevet i denne linken om objektifisering av kvinner og hvordan dymanikken kan være svært farlig.

Det var også en god del russegutter som ikke kunne skjønne hva vi "gamliser" malte på om, de kunne ikke skjønne problemet. For de mener det er helt greit å synge slikt som dette, det er jo sånn det er, sier de. La meg da spørre: når faen ble det helt greit?? Fortell meg hvorfor det er helt greit? Jeg bryr meg ikke om at det har vært slik "alltid", eller at andre artister synger mye verre ting, jeg vil vite hva det er som gjør at DU syns det er helt greit å synge om at jenter skal ned på kne, og være horer for en kveld. FOR DET ER IKKE GREIT. Det er barnslig, teit og svært lite solidarisk. Det viser at du som syns dette er helt fint, har et seriøst problem med hvordan du siler inntrykkene du tar inn, hvordan du tenker om deg selv spesielt og om jenter i allmindelighet. Jeg prøvde få en gutt til å fortelle meg at han kunne sitte og høre på slike tekster sammen med bestemor, mamma eller en søster. Men da ble jeg enda mer teit, og måtte vel skjønne at det ikke var tekster man hører på sammen med disse gruppene. NEI NETTOPP!! Man hører ikke på slikt bunnskrap sammen med noen.

Russepresidenten i Stavanger skrev en kronikk om hvor flau han var over ungdommer som "pisser på likestillingskampen", og det var mye saklige og mange usaklige kommentarer til det innlegget hans. som du finner her.  Vi "gamliser" tar av oss hatten for honom som har baller nok til å stå i den diskusjonen når det så tydelig er så mange rundt han som ikke gjør det, og som gjør det de kan for å normalisere noe de likevel ikke syns er stuerent nok til å lytte til hvor som helst. Jeg er mamma til tre gutter, og aldri om jeg kommer til å la dem slippe unna med å høre på slikt når de blir eldre. Hvis jeg har gjort jobben min skikkelig, så forenter jeg at de faktisk aktivt lar være å høre på slikt- og gjør som den modige russepresidenten og mange andre med han, og sier fra! Hvis de ikke gjør det, skal jeg love at de vil få så ørene flagrer. For det er ikke ok, uansett hvor fengende melodien er, eller hvor uovervinnelig du er som 18-åring, så er det ikke ok å synge slikt! Det er heller ikke ok å som ung jente sie at dette må vi tåle. NEI, VI MÅ IKKE DET!

Jeg er så innforjævli lei at jenter og kvinner blir sett på som knullehull, og hva verre er. Det er utrolig provoserende at små snørrunger på 18 står med ølboksen i hånda og synger på tekster som er så diskriminerende. Og det er enda verre å lese om jentene som syns det er helt greit! Hvordan kan de synes det? Hva har de for selvbilde når de ler av dette, og aksepterer det? Hvordan snakkes det om disse tingene på skolene, hva tenker lærerne? Hvordan er det å stå i en klasse og undervise i samfunnsrelevante tema, da guttene synger dette og jentene syns det er greit? Det var helt likt før, sier noen. Var det det? Kanskje. Men gjør det at vi må akseptere at det fortsatt er det? Noen gjør sammenligninger med feks hiphop-musikken og deres musikkvideor, som jo er så lite talentfulle at halvparten kunne vært nok. For ordens skyld så syns jeg jo ikke det er greit, det heller. Det vitner jo bare om at vi i løpet av oppvekst og ungdomsår blir så peppret med at jenter er "horer" og gutter vil ha oss slik de selv finner for godt, og det blir en slags aksept for det, det blir liksom normen. Vi som bjeffer og kjefter om at det ikke er greit, blir hysteriske feminister og frigide som ikke vet hva som er morsomt.

Jeg oppfordrer med dette alle voksne til å komme mye mer på banen rundt dette, ikke ti så mye stilt, ikke feig ut da du hører ungene si at disse tingene er helt ok. For hvis du ikke syns det er greit at folk synger horesanger til datteren din, eller til kjæresten din, da har du pokker meg en skyldighet å delta i  debatten og lære disse umodne, naive 18-åringene om hva som er greit og ikke. Foreldre: vær foreldre og ta kampen.

Og til dem som har skrevet tekstene i utgangspunktet har jeg bare en ting å si, flaut, megaflaut, bomskudd. Voks opp.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Appeller, minner og om å gjøre en forskjell

Jeg savner deg Mormor

Forskjell mellom Høyre og Ap- deler Dag Mossige sin kronikk om viktige forskjeller!