Frihet i eget liv


När man sitter under detta trädet och tittar på skönheten runt sig, kan man samla tankarna och finna en skör inre harmoni. Det är hela tiden en fråga om att balansera. På den ena sidan lycka, trygghet, ro. På den andra sidan osäkerhet, vemod. Livet är ett jävligt osäkert lotteri, många drar en skitlott medan andra vinner högsta vinsten. Jag tror jag har dragit en ganska okej lott i detta livet, en lott som med åren har fått ett kraftigt ökat värde. Som började olyckligt, ruttet. Men som har klättrat uppåt, framåt. Steg för steg.

Under träden hos mamma, i huset hon har ägt, älskat och tagit hand om i snart 20 år. Konstigt att själen hittar den där sköra balansen just här. 

 
Jag har alltid älskat blåklockor. Efter syrener och kanske peoner är det nog det närmaste fullkommenhet hos en blomma tror jag. Luftig, hög, fri, vacker. Stark- men också så tunn att den lätt bryter för en ond hänsikt. Lätt svajande i försiktig sommarvind, lite nonchalant där den står i gräset. Som oss människor. Det är lätt att knäcka oss, men vi har också en enorm inre kraft som är vår styrka, vår försäkring.


Om kvällen kommer tankarna, rädslan, osäkerheten. Vi har alla känt det tror jag, i solnedgången har de tunga tankarna, de ömma känslorna lättare tillgång till kroppens inre och själens rum. En dag är
över, har jag gjort mitt bästa ut av den? Den kommer aldrig igen. Hur vet man? I min själs inre rymmer det mycket, där är djup som ingen andra än jag känner, ska känna. Sorgen kan vara bottenlös, lyckan oändlig. Balansen handlar om att hålla bägge i tömmarna- stadigt, säkert, tryggt. I sommarnatten är linan rakare, stadigare. Ljusare och inte så kantig. 

                  Frihet att känna
                  Efter och innåt
                  Frihet att skratta 
                  Lyckligt, luftigt
                  Känslan av en lätt fot
                  Springande 
                  Hoppande
                  Som ett barns steg
                  Över golvet 
                  Lätt på tå 
                  Smekande en kind
                  Ömt, försiktigt 
                  Frihet att hoppas
                  Tro, önska 
                  Vetskapen om ljus
                  Om frihet i eget liv 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Appeller, minner og om å gjøre en forskjell

Jeg savner deg Mormor

Forskjell mellom Høyre og Ap- deler Dag Mossige sin kronikk om viktige forskjeller!