Stille fra meg fordi fingrene skriver på boken min


Hei kjære dere


Høsten legger armene rundt oss og mørket blir litt tettere for hver dag. Jeg nyter lyden av tørre, gule blader som virvler rundt, og følelsen av stillhet om kvelden med levende lys og en kopp te.


Jeg har ikke blogget på en stund av den enkle grunn at noe annet tok oppmerksomheten min så kraftig, så intenst, at jeg bare måtte kjøre på. Boken har vært i min sjel lenge, og bare ventet på å slippe ut. Det var bare spørsmål om tid, og for tre uker siden banket den på og ville se dagslys. Det har den fått. Jeg har skrevet og skrevet og så var den ferdig. Nå venter jeg på beslutningen om hvem som skal trykke den. For jeg kan stolt si at flere mindre forlag faktisk er interessert og det gjør meg virkelig stolt og ydmyk. Tenk at min historie berører.

Boken ja. Det er min historie, min fortelling. Den er ærlig, den er usensurert og den viser akkurat hvordan det var, er, å vokse opp ved siden av en foreldrer som ikke har det bra. I mitt tilfelle min pappa, som jeg har blogget en god del. 


Den kjære, syke, slemme og snille pappen min som kunne blitt så mye mer enn han ble. Som kunne gitt så mye mer enn han klarte. Som døde altfor ung, syk og sannsynligvis bitter. Jeg vet ikke hva han tenkte for jeg hadde jo ikke snakket med ham på en god del år.

Min bok retter seg til ungdommer og voksne som jobber med dem. Målet med den er egentlig todelt. Jeg vil vise på en helt ærlig måte hvilke følelser som er i sving i en slik prosess. Hvordan det kan skade men også at det gjerne går bra. Hadde noen sagt det til meg da, hadde jeg funnet trøst og håp i det. Jeg håper at jeg kan gi noen andre det håpet idag.

Den andre grunnen er politisk. Jeg vil med å være så åpen få til en debatt om satsingen vår på psykisk helse og forebygging i skolen. Om hvor viktig det er at vi fanger opp barn og unge som ikke har det bra, tidlig. Og da må det være voksne rundt som kan, evner og har rammene til å få det til. Blant annet helsesøstre og miljøarbeidere.

Jeg håper dere vil lese boken når den kommer på trykk. Og jeg håper dere vil like den, og at den vil gjøre en forskjell for noen derute. 

Ha en fin Halloween-feiring! Selv skal jeg på Thomas Dybdahl-konsert med min kjære. Nyte, elske og leve. 





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Appeller, minner og om å gjøre en forskjell

Jeg savner deg Mormor

Forskjell mellom Høyre og Ap- deler Dag Mossige sin kronikk om viktige forskjeller!